Tuesday 7 February 2012

TAJUK : Mencari keturunan yang baik mengikut perintah al-quran dan hadis
Sebagai seorang INSAN dan bukan sebagai MANUSIA ( perbezaan ) kita diwajibkan belajar mencari dan menuntut ilmu, mengamalkan ilmu yang dipelajari , ikhlas
contohnya :
Hj. Husin ingin menanam durian dia harus la mengikut setiap langkah untuk menanam durian pertama harus la mempunyai ilmu untuk menanam durian.Umpamanya, dia kena mencari benih durian yang berkualiti dan baik.Seperti benih durian D 14, D 20, musang king dan banyak lagi. Sekiranya beliau tidak memilih benih yang baik kemungkinan hasil yang akan keluarkan juga tidak elok contohnya tiada biji atau tiada isi.Demikian juga pada benda-benda yang lain yang berlaku diatas muka bumi ini seperti menternak binatang ,bertani (sawit, getah) dan macam-macam lagi ia memerlukan benih-benih dan baka- baka yang baik.Barulah kiter mendapat hasil yang baik.

Kata sesetengah ulama "APA YANG MEREKA CARI ITU LA APA YANG AKAN MEREKA DAPATI" .Berbalik pada kita INSAN yang dijadikan oleh ALLAH S.W.T .Mengikut feqah syarat-syarat untuk mendapat kan benih -benih ( keturunan) insan yang baik :
     
       - Agamanya
       - Keturunannya
       - Rupanya
       - Kekayaannya
( rujuk kembali kepada kitab-kitab feqah )

a- AGAMA (Islam )- sebab seseorang muslim itu dia mestila mempunyai sifat  "takwa" dia menyendari sebab dirinya dijadikan dan ada orang lain memerhati dan melihat perbuatannya sama ada kecil ataupun besar.

b- KETURUNANNYA- ini sangat penting (mustahak) mengambil riwayat dari Saidaina Omar memilih menantu. Pada suatu malam Saidaina  omar melawat kawasan. sampai suatu tempat dia mendengar seorang ibu dan anak bercakap-cakap kata anaknya "ibu sukatan susu ini tidak cukup setengah botol." lalu dijawab oleh ibu tua itu  "campurkan dengan air "."Tidak boleh " kata si anak itu dan menyambung " kerana ada yang sedang melihat kita." dengan rasa pelik ibu bertanya " siapa kah yang sedang mermehati." "ALLAH melihat ibu "jawab perempuan muda itu. Bingkas Saidaina Omar balik kerumah lalu ditanya pada anaknya ABDULLAH sudahkah anaknya mempunyai calon isteri.Jawab ABDULLAH " tiada."Besok kau pergilah ke rumah itu  tempat ibu dan anak di dengar tadik, "pinanglah dan ambil anak perempuan penjual susu itu menjadi isteri," kata saidaina Omar pada anaknya. Dipendekkan cerita , rupa-rupanya anak gadis yang dipinang itu adalah keturunan daripada Nabi ALLAH, Nabi ISHAK a.s dan benih daripada ABDULLAH bin OMAR itu berkembang sehingga sampailah kepada khalifah OMAR bin ABDUL AZIZ .Perhatikan cerita ini baik- baik bab KETURUNAN.


(sambung untuk esok)

No comments:

Post a Comment